Głównym celem w zadaniu 1.1 realizowanym przez zespół Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu było ustalenie preferencji konsumenckich w zakresie produktów bioaktywnych. W ramach zadania przeprowadzono 2 wywiady zogniskowane
z potencjalnymi nabywcami żywności bioaktywnej, 9 wywiadów pogłębionych z dietetykami oraz 322 wywiady ustrukturowane z osobami chorymi, z grup ryzyka oraz osobami zdrowymi.
Przeprowadzone badania jakościowe w grupie potencjalnych nabywców, wykazały że żywność funkcjonalna nie zawsze kojarzona jest z żywnością zdrową, a informacje o specjalnym działaniu żywności,
budziły wśród części badanych konsumentek niepokój, że być może żywność ta, albo jej składniki były modyfikowane genetycznie lub jest ona wzbogacona sztucznymi dodatkami. Bardziej wiarygodne byłyby informacje o
skuteczności danych produktów, przekazywane przez znajomych, ewentualnie lekarzy czy dietetyków niż uzyskanie ewentualnych certyfikatów jakie ta żywność mogłaby posiadać. Bardziej przychylnie do żywności bioaktywnej
odnosili się natomiast młodsi respondenci, którzy oceniali, że są to produkty zdrowe, ale niestety drogie i trudnodostępne. Respondentki preferowały produkty żywnościowe nieprzetworzone (warzywa i owoce), z pewnych
źródeł, naturalne, ekologiczne niż produkty funkcjonalne. Częściej pojawiały się opinie, że im żywność mniej przetworzona, tym większe do niej zaufanie.
Wywiady przeprowadzone wśród dietetyków wykazywały natomiast że właściwości prozdrowotne produktów żywnościowych powinny dotyczyć przede wszystkim tych produktów, które są spożywane codziennie, czyli napoi (szczególnie
preferowane przez młodych konsumentów), nabiału i pieczywa, a w najmniejszym stopniu produktów w puszkach oraz produktów instant i słonych przekąsek. Dietetycy oceniając wpływ stopnia przetworzenia produktów, uznali,
że nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyłyby się produkty w pełni przetworzone, jednakże podkreślano również, że osobom, które stosują dietę zależy na tym, aby produkty były łatwe i szybkie do przygotowania. Żywność
bioaktywna powinna cechować się podobnym smakiem i aromatem jak żywność konwencjonalna oraz mieć porównywalną do niej cenę.
Z danych uzyskanych w trzeciej części zadania, wynika natomiast, że ponad połowa badanych spożywa specjalne produkty żywnościowe, których celem jest poprawa zdrowia, zwiększenie odporności organizmu czy ograniczenie
ryzyka wystąpienia określonego schorzenia. Największym zainteresowaniem respondentów wśród produktów o dodatkowych walorach prozdrowotnych wprowadzonych na rynek cieszyłyby się kolejno: produkty i przetwory mleczne,
warzywa, owoce, pieczywo, napoje chłodzące, produkty zbożowe, tłuszcze płynne, przetwory rybne, przetwory warzywne, napoje typu herbata, kawa, kakao, przetwory owocowe, przetwory mięsne, tłuszcze do smarowania pieczywa,
słodycze, dania gotowe, słone przekąski oraz napoje energetyczne. Respondenci w czasie wywiadów podkreślali znaczenie naturalnego smaku produktów oraz podkreślali że produkty podstawowe są najbardziej odpowiednie do
wzbogacania ich odpowiednimi składnikami naturalnymi.
Przeprowadzone do tej pory badania wskazują, że wprowadzenie na rynek produktów otrzymanych w wyniku badań, będzie wymagało przede wszystkim działań o charakterze promocyjnym, zwiększającym świadomość konsumentów tak by
produkty o właściwościach prozdrowotnych były lepiej odbierane przez konsumentów, a nie postrzegane jako produkty nienaturalne.
|